Verandertrajecten

In deze tijd waarin er veel gebeurt in het onderwijs, kwaliteit van het onderwijs ter discussie staat, methodes steeds centraler zijn komen te staan, waardoor de expertise van de leerkracht naar de achtergrond lijkt te schuiven. Vraagt dit, juist, nu om regie vanuit het onderwijsveld zelf. Wat kunnen we zelf al veranderen om ons onderwijs beter te maken? Los van wat er van bovenaf wordt verteld. De ruimte pakken die er meer dan is. Regie en kwaliteit terug. Naar positief en kwalitatief goed onderwijs!

Daarbij kunnen verandertrajecten met het hele team zeer helpend zijn. Gericht op verbeteren didactische -en pedagogische vaardigheden, grip op de vakken terug vanuit de leerkracht, waarbij methode een bronnenboek kan zijn. De leerkracht is leidend! Meer positief, doelgericht, van klagen naar doen. Zo trek je nieuwe mensen het onderwijs in. Met trots en passie voor je vak!

Gelukkig heb ik de afgelopen 5 jaar meer dan 8 scholen mogen begeleiden bij grote verandertrajecten met goed resultaat, daarnaast coach ik ook individuele leerkrachten. Hierdoor kreeg ik nogmaals de bevestiging dat inzetten op de professionele ontwikkeling van de leerkrachten op zowel pedagogisch -en didactisch gebied werkt. Vraag gerust naar referenties!

Verandertrajecten zijn niet kortdurend en vragen een investering, echter het levert enorm veel op:

  • Leerkrachten geven echt les vanuit hun ‘waarom’
  • Leerkrachten staan meer boven de methode
  • Leerkrachten leren doelgericht en effectief bewezen onderwijs te geven
  • Leerkrachten pakken de regie terug
  • Leerkrachten maken afwisselende doelgerichte lessen i.p.v. klakkeloos de methode te volgen, waardoor kinderen de lessen leuker vinden
  • Leerkrachten ervaren meer plezier, zijn trots op wat ze doen en kunnen. Al is de start vaak spannend.
  • Leerkrachten krijgen beter zicht op de ontwikkeling van de kinderen, waardoor ze beter aan kunnen sluiten
  • Leerkrachten hebben hoge verwachtingen van elk kind
  • Leerkrachten krijgen echt meer plezier in het lesgeven, aangezien ze zich (des)kundiger voelen
  • Leerlingen doen actief mee, zijn allemaal betrokken
  • Leerlingen ervaren meer plezier op school
  • Als belangrijkste bijkomstigheid leren de kinderen bij goede leerkrachten beter en met meer plezier. Waardoor zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Zowel op sociaal-emotioneel gebied, als op cognitief gebied. Vandaar dat investeren in de groei van leerkrachten een eerste vereiste is, als je als school de onderwijskwaliteit wil verbeteren
  • Afstemmingsgesprek met directieteam over wat nodig is
  • Teamtraining vanuit ‘waarom’ naar theorie aan de start van het schooljaar
  • Teamcommitment, alleen vanuit commitment kan ik trainen en beeldcoachen
  • Individuele beeldcoaching van het hele team gedurende het schooljaar
  • Tussentijds en aan het eind van het schooljaar nog een training voor scholing in kennis en vaardigheden, die daarna toegepast worden in de lessen
  • Per school verschilt de beginsituatie, geen enkele training is standaard
  • Korte lijntjes met directie en interne begeleiding is belangrijk. Samen komen we verder in het traject
  • Op maatwerk

Voor meer informatie neem contact op of bel: 06 1986 6783